Zorgmijding

2022

Deel via:

Meer info

Mensen kunnen om verschillende redenen afzien van zorg terwijl zij deze mogelijk wel nodig hebben. Verpleegkundigen en verzorgenden en verpleegkundig specialisten ervaren een aantal knelpunten in hun zorgpraktijk die te maken hebben met het bereiken, benaderen en ondersteunen van mensen die zorg mijden of zorg missen. Het doel van deze richtlijn is het ontwikkelen van een eenduidige werkwijze voor het signaleren van en omgaan met zorgmijding in de eerste lijn.

Hieronder staan praktische tools die zijn ontwikkeld bij de richtlijn Zorgmijding. Je kunt via het Tools menu alle producten verkennen of ga direct naar de richtlijn.

    Animatie Zorgmijden

    Het in contact komen met een zorgvrager die zorg mijdt, kost tijd en geduld. Een keer aanbellen is meestal niet genoeg. Waarom mijden mensen zorg en wat is jouw rol als zorgprofessional in het herkennen van en omgaan met mensen die zorg mijden? In deze animatie krijg je antwoord op deze vragen.

    Infographics Zorgmijding

    Stappenplan voor benaderen van zorgmijdende cliënten

    Wat doe je als je signalen ontvangt dat een zorgvrager eigenlijk zorg nodig heeft en dat niet wilt? Er zijn 6 stappen die je kunt nemen om met tijd, geduld en begrip toe te werken naar het opbouwen van een vertrouwensband met de cliënt. In deze infographic staan de stappen compact samengevat inclusief een korte omschrijving wat je in elke stap doet.

    Signalen en risicofactoren zorgmijding

    Het signaleren van en op een goede manier omgaan met zorgmijding is belangrijk om te voorkomen dat (gezondheids)problemen van een zorgvrager verergeren. In deze infographic vind je alle signalen en risicofactoren die een rol spelen bij zorgmijden op een rij. Ook vind je hier links naar tools die je helpen contact te maken en het gesprek te voeren met de zorgvrager.