
Een goede samenwerking tussen wijkverpleegkundigen en huisartsen is van groot belang. Zeker nu zorgvragen steeds complexer worden. Toch gaat het uitwisselen van gegevens in de praktijk niet altijd soepel; soms zijn gegevens niet compleet, onduidelijk of niet direct beschikbaar. Dat leidt tot extra werk en vertraging in de zorg.
Daarom heeft het Kennisinstituut V&VN de Checklist gegevensuitwisseling ontwikkeld. Deze checklist helpt om vooraf helder te hebben welke gegevens nodig zijn. Zo verloopt de samenwerking efficiënter, verbetert de zorg voor de zorgvrager en bespaar je als zorgprofessional tijd. Dat maakt jouw werk uiteindelijk ook gemakkelijker.
Checklist
Nieuw
Aan de slag met de checklist
De ‘Checklist gegevensuitwisseling’ helpt jou als wijkverpleegkundige om de juiste gegevens voor de huisarts beknopt en duidelijk te formuleren, voor je ze uitwisselt. Je beoordeelt zelf welke gegevens je uitwisselt, afhankelijk van de situatie van de zorgvrager.
De checklist is samen ontwikkeld met huisartsen en wijkverpleegkundigen. Zo weet je vooraf welke informatie nodig is. Dat zorgt voor betere samenwerking, betere zorg voor de zorgvrager én uiteindelijk tijdwinst voor jou als zorgprofessional.

Onlineversie: Vul de gegevens in op de tablet of laptop en vink ze af.
Printversie: Liever met de hand invullen?
De checklist is gebaseerd op de onlangs gepubliceerde handreiking voor gegevensuitwisseling, en is een samenwerking tussen NHG en V&VN.
Heb je vragen of opmerkingen over de checklist? Neem contact op met het Kennisinstituut V&VN.