Ga terug

Deel via:

Zorgverlener kan niet in contact komen met cliënt

Zorgmijding

2022

Als verpleegkundige, verzorgende of verpleegkundig specialist krijg je soms te maken met mensen die zorg ontwijken. Terwijl zij deze zorg misschien wel nodig hebben. Jij hebt een belangrijke rol in het herkennen van en omgaan met mensen die zorg mijden. Door een juiste aanpak kun je voorkomen dat (gezondsheids)problemen erger worden. De richtlijn ‘Signaleren en omgaan met zorgmijding’ biedt handvatten om mensen die zorg mijden of zorg missen (niet de juiste hulp krijgen) te ondersteunen. Hieronder vind je een samenvatting van de belangrijkste aanbevelingen uit de richtlijn.

    Infographics

    Stappenplan voor benaderen van zorgmijdende cliënten

    Wat doe je als je signalen ontvangt dat een zorgvrager eigenlijk zorg nodig heeft en dat niet wilt? Er zijn 6 stappen die je kunt nemen om met tijd, geduld en begrip toe te werken naar het opbouwen van een vertrouwensband met de cliënt. In deze infographic staan de stappen compact samengevat inclusief een korte omschrijving wat je in elke stap doet.

    Signalen en risicofactoren zorgmijding

    Het signaleren van en op een goede manier omgaan met zorgmijding is belangrijk om te voorkomen dat (gezondheids)problemen van een zorgvrager verergeren. In deze infographic vind je alle signalen en risicofactoren die een rol spelen bij zorgmijden op een rij. Ook vind je hier links naar tools die je helpen contact te maken en het gesprek te voeren met de zorgvrager.