Ga terug

Deel via:

Vrouw wil geen zorg

Onvrijwillige zorg

17 oktober 2024

Als verpleegkundige of verzorgende richt je je op de kwaliteit van leven en het welzijn van zorgvragers. ​Uitgangspunt is dat de regie zoveel mogelijk bij de zorgvrager ligt; dat de zorgvrager zelf bepaalt wat voor hem belangrijk is. Als zorgprofessional verleen je soms zorg waar de ​zorgvrager zich tegen verzet. Dit wordt in de Wet zorg en dwang (Wzd) onvrijwillige zorg genoemd. ​Deze samenvatting bevat belangrijke aanbevelingen uit de V&VN-richtlijn ‘Ter voorkoming en ​vermindering van onvrijwillige zorg. De informatie helpt jou, als zorgprofessional in de ouderenzorg ​(specifiek voor zorgvragers met een psychogeriatrische aandoening) of in de verstandelijk ​gehandicaptenzorg, om risico’s in kaart te brengen en het toepassen van onvrijwillige zorg te ​voorkomen of te verminderen.

    Patiënteninformatie

    Onvrijwillige zorg – wat is het en hoe is het te voorkomen?

    U krijgt zorg. Het kan zijn dat uw zorgverleners soms maatregelen moeten nemen om uw gezondheid of ​veiligheid tijdens de zorg te beschermen. Ook als u dat misschien niet wilt. Dat heet onvrijwillige zorg. ​In deze folder leggen we uit wat dat betekent.

    Deze informatie is ook nuttig voor uw naaste. Bent u naaste van iemand die bijvoorbeeld dementie ​heeft of een verstandelijke beperking? In deze folder leest u wat onvrijwillige zorg in dat geval ​betekent en wat u kunt doen om onvrijwillige zorg zoveel mogelijk te voorkomen of te verminderen.

    Wat betekent onvrijwillige zorg?

    U krijgt zorg. Dat is niet altijd makkelijk. Misschien vindt u het soms niet fijn om zorg te krijgen. Of begrijpt ​u niet altijd waarom u zorg nodig heeft. Als u zorg krijgt die u niet fijn vindt, dan kunt u dit altijd aan uw ​zorgverleners laten weten. Samen kunt u kijken of er iets anders mogelijk is, waarmee u het wel eens bent.

    Soms moeten uw zorgverleners zorg geven die u niet wilt. Zorgverleners geven pas onvrijwillige zorg als ​het echt niet anders kan en er een grote kans is dat uw gezondheid of veiligheid, of die van iemand anders, ​in gevaar komt. Dat staat in de Wet zorg en dwang.

    Voorbeelden van onvrijwillige zorg

    Onvrijwillige zorg is bijvoorbeeld:

    • Een deur op slot doen, zodat u niet weg kan.
    • Medicijnen geven terwijl u het niet wil of niet merkt.
    • Eten en drinken geven terwijl u het niet wil, bijvoorbeeld via een slangetje in de neus.
    • Tegen uw zin kijken of er gevaarlijke voorwerpen op uw kamer zijn en die weghalen.
    • Uw zorgverleners houden u in de gaten, bijvoorbeeld via een camera.

    Praat erover

    Praat met uw naaste over de zorg die u krijgt. Het is fijn als uw naaste weet wat u wilt en ​wat u niet wilt.

    Het is ook goed om met uw zorgverleners te praten over onvrijwillige zorg. Bijvoorbeeld over ​hoe het anders zou kunnen. Bespreek met uw zorgverlener hoe u zich voelt over de situatie, ​bijvoorbeeld boos of verdrietig. Zij kunnen u en uw naaste uitleggen waarom ze bepaalde ​dingen doen en hoe. Als u dit liever niet met uw eigen zorgverleners bespreekt, kunt u ook ​overleggen of dit met iemand anders kan, bijvoorbeeld een andere zorgverlener of ​vertrouwenspersoon.

    De cliëntenvertrouwenspersoon is een onafhankelijk persoon die u en uw naaste kan ​ondersteunen wanneer u vragen, problemen of klachten heeft over de zorg.

    Tips voor uw naaste

    Heeft u vragen over de zorg die uw dierbare krijgt? Of doet u misschien zelf weleens uit ​bezorgdheid iets tegen de zin van uw dierbare en vraagt u zich af of u daar goed aan doet of ​niet? De zorg voor uw dierbare is soms erg zwaar. Praat erover met de zorgverleners of een ​cliëntenvertrouwenspersoon. In zo’n gesprek kunt u uw eigen vragen en zorgen kwijt.

    Als uw dierbare dementie heeft, is er vaak de casemanager dementie waarmee u zo’n ​gesprek kunt voeren. Ook andere zorgverleners kunnen meedenken, zoals de ​(wijk)verpleegkundige, de huisarts, de psycholoog, de ergotherapeut of de fysiotherapeut.

    Wat kunt u nog meer doen?

    Bespreek samen met uw zorgverleners en uw naaste wat u prettig vindt. Dit helpt zorgverleners om goede ​zorg te geven, waarmee u het eens bent. Ook zorgt dit ervoor dat de kans kleiner is dat u zorg krijgt waar u ​het niet mee eens bent.

    • Vertel aan uw zorgverleners hoe u graag aangesproken wil worden, bijvoorbeeld wel of niet met je of ​jij.
    • Vertel wat uw gewoontes zijn. Bijvoorbeeld dat u het fijn vindt ‘s ochtends nog even te blijven liggen ​voordat u uit bed komt.
    • Probeer een vast dagritme aan te houden.
    • Bent u gespannen als u zorg krijgt? Bewegen, bijvoorbeeld sporten, of naar buiten gaan kan u helpen ​om te ontspannen. U kunt ook vragen of uw zorgverlener muziek opzet.
    • Probeer bezig te blijven. U kunt bijvoorbeeld wandelen, knutselen, fotoboeken kijken, in de tuin ​werken of de was opvouwen.
    • Aromatherapie of een massage kan u ook helpen om rustig te worden.
    Tips voor uw naaste

    Als naaste van iemand die zorg krijgt kunt u een aantal extra dingen doen:

    • Als uw naaste iets niet wil, wacht even en probeer het later nog een keer.
    • Praat ‘gewoon’ tegen uw naaste.
    • Zorg voor een rustige omgeving met vertrouwde spullen.
    • Als uw naaste boos of in de war is, probeer dan rustig te blijven. Op een later moment kunt u ​uw zorgen met de zorgverleners bespreken.
    • Als uw naaste heel gespannen is kan bewegen of even naar buiten gaan helpen.
    • Verwacht u dat er iets gaat gebeuren wat uw naaste niet wil? Misschien vindt hij of zij het ​prettig als u dan muziek opzet. Bijvoorbeeld tijdens het douchen of eten.
    • Heeft uw naaste een bril of gehoorapparaat nodig? Bied deze dan aan als hij of zij het ​vergeet. Iemand die niet goed ziet of hoort raakt eerder boos of in de war.
    • Laat een rolstoel van de rem af staan. Als u dit niet veilig vindt, bespreek dit dan met de ​zorgverleners.
    Hier komt je titel

    Hier komt je tekst … Selecteer een deel van de tekst om toegang te krijgen tot de opmaak werkbalk.

    Vragen en meer informatie

    Vragen?

    Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Of heeft u meer hulp nodig? Praat er dan over met de zorgverlener van wie u deze informatie heeft gekregen. Samen kunt u op zoek naar oplossingen.

    Icoon handje
    Meer informatie

    Printversie

    Download de printversie van de patiënteninformatie.